Lektioner
I tabellen nedan är det
specificerat ett antal exempel på rekommenderade
räkneuppgifter till varje huvudkursmoment, som du löser
innan varje efterföljande TRP-lektion:
- Lös så många av uppgifterna
du hinner inför varje schemalagd TRP-lektion –
gärna i den ordning de är uppställda. Det behöver du
göra för att få god förståelse för kursmomentet och hur
de aktuella lektionsuppgifterna ska lösas. Ge dig inte
på TRP-uppgifterna direkt efter
föreläsningen, det är för tidigt!
- Några av uppgifterna är av enklare karaktär, som inleder problemlösandet för ett visst kursmoment, medan andra uppgifter är av mer omfattande karaktär – lite mer "tentalika".
- Om det finns uppgifter som du
inte vet hur du ska lösa, så behöver du i första hand
söka information i tidigare föreläsningar och i
kursboken. Diskutera även uppgifter och lösningar med
dina kurskamrater, ett sådant aktivt lärande är bra för
din inlärning! Det är även tillåtet att hjälpa
varandra med TRP-uppgifterna (jag till och med
uppmuntrar det!), så länge du inte plagierar någon
annans lösning. Det är dina lösta
uppgifter som du ska vara beredd att redovisa om lotten
faller på dig under en TRP-lektion.
- Du kan naturligtvis även ställa frågor till examinatorn – antingen personligen på tjänsterummet eller via e-post. Förbered dig då genom att ställa konkreta frågor. Vid e-postfrågor som kräver längre svar eller ritande på tavlan, så kommer jag att be dig komma till mitt tjänsterum.
- Du rekommenderas starkt att även lösa fler uppgifter till varje kapitel än de som specificeras här, antingen från övningsboken eller från tidigare tentor.
Alla schemalagda lektioner är av TRP-karaktär, vilket innebär att ett aktivt deltagande ger TillgodoRäknade Poäng (bonuspoäng) till tentan:
- Till varje lektion hör två (2) uppgifter som ska lösas innan
respektive lektion.
- TRP-uppgifterna är ”typ-uppgifter” som kan finnas på en
tenta, så de är mycket centrala i kursen. Om du
kan lösa dessa på ett tillfredsställande sätt, så bör det
gå bra för dig på tentan. Därför är det även bra att ta
del av mina kompletterande kommentarer och tips på
lektionerna, i anslutning till lösningsgenomgångarna.
- Vid varje lektion kommer lösningen av varje uppgift att
redovisas på tavlan av studenter. Uppgift 1 redovisas
under lektionens första timme och uppgift 2 redovisas
under lektionens andra timme. Vid lektionens början kryssmarkerar
du ("X") de uppgifter som du är beredd på
att lösa framme vid tavlan.
- Det är även ok att ”X”-markera en uppgift även om det är
någon mindre del av en uppgift som du inte har
förstått helt eller inte löst fullständigt (men kommit
”tillräckligt” långt i lösningen). Då hjälper andra i
klassen till med tips om hur de gjorde.
- Vid varje lektion avgör lottning vilka som får
redovisa.
- Beroende på uppgifternas utformning och omfattning, så blir det ibland flera studenter som redovisar en eller flera deluppgifter vardera på en uppgift.
- Efter (och under, om det är lämpligt) varje
lösningsgenomgång sker en gemensam reflektion av
den redovisade lösningen, då samtliga studenter
förutsätts delta aktivt. Lektionshandledaren ger
också återkoppling på den redovisade lösningen och
på övriga studentkommentarer.
- Du erhåller TRP enligt följande:
Antal "X"
0–3
4–5
6–7
8–9
10–12
TRP
0
1
2
3
4
- Dina TRP kommer att ladokrapporteras under
examinationsmomentet KTR1.
- Om lotten faller på en student som angett att han/hon
löst uppgiften, men det visar sig under redovisningen att
så inte är fallet, så nollställs antal tidigare lösta
uppgifter.
- Om du inte har löst uppgifterna i en viss TRP-lektion,
så kom gärna ändå!
Lektionerna är tänkt vara värdefulla för alla, eftersom vi även samtalar kring de olika redovisade lösningarna. Fokuset är inte bara/främst på vad svaret på en viss uppgift är eller hur man löste uppgiften utan ofta även varför man kan/får lösa uppgiften just så och om det finns andra lösningsvägar.
Le | Kursmoment | Rekommenderade uppgifter att lösa innan
efterföljande TRP-lektion |
---|---|---|
|
Exempel på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 1 |
Inledande om Signaler
& System: 1–2 a)–c), i), 1–8, 1–9, 1–16, 1–18 Faltning: 3–2, 3–5 (anm: passiva linjära nät är kausala, så komplettera h(t) med u(t)), 3–8, 3–10, 3–13, 3–15 |
1 |
Faltning |
TRP-uppgifter, faltning |
|
Exempel
på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 2 |
Fourierserieanalys: 4–1, 4–2 a), c), 4–3, 4–15, 4–10, 4–16, 4–19 |
2 |
Fourierserieanalys |
TRP-uppgifter, fourierserieanalys |
# # # # # # # PERIODVILA # # # # # # # Nedanstående uppgifter & lektioner kommer i läsperiod VT2! Se till att du har räknat alla ovanstående uppgifter om faltning och fourierserier innan VT2 börjar! |
||
|
Exempel på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 3 |
|
3 |
Fouriertransformanalys |
TRP-uppgifter, fouriertransformanalys |
|
Exempel på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 4 |
Laplacetransformanalys: 6–1a),e), 6–3a)–c), 6–7, 6–9, 6–23, B–9b), B–25 6–24a),b),g), 6–25, 6–15 (antag stabilt system!), 6–16 (skissera bara |H ()| i b), B17 (med laplacetransformberäkning. Rita även pol-nollställediagram för H (s)), 6–27 |
4 |
Laplacetransformanalys |
TRP-uppgifter, laplacetransformanalys |
|
Exempel
på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 5 |
Passiva filter: Extrauppgifter om filter: 1, 2, 4, 5, 3 |
5 |
Laplacetransformanalys & Passiva filter |
TRP-uppgifter, laplacetransformanalys och Filter |
|
Exempel på uppgifter att lösa innan TRP-lektion 6 |
|
6 |
Kommunikation |
TRP-uppgifter, Kommunikation |
Senast uppdaterad: 2018-03-12